Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Laadpaal thuis



Overweeg jij ook om de overstap te maken naar een elektrische auto? Een goed idee, want elektrisch rijden biedt tal van voordelen. Al is het wel belangrijk om vooraf met een aantal zaken rekening te houden. Elektrisch rijden is namelijk meer dan een elektrische wagen alleen.
Zo doe je er goed aan om ook na te denken over de oplaadmogelijkheden. Maar hoe pak je dat aan? Is het interessant om een laadpaal thuis te hebben? En kan je zo’n laadpaal ook zelf installeren?
In dit artikel lees je ons advies over het kopen en installeren van een laadpaal.
Laadpaal kopen
Een elektrische auto moet je opladen, daar kun je niet omheen. Om je (toekomstige) elektrische wagen op te laden, heb je keuze tussen verschillende mogelijkheden.
Zo kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van een publieke laadpaal of een laadpaal thuis. Het voordeel van een publieke laadpaal is uiteraard dat je niet hoeft te investeren in eigen oplaadmogelijkheden. Het nadeel is dan weer dat publiek laden makkelijk twee tot vier keer duurder uitkomt dan thuis laden. Een publieke laadpaal is daarnaast ook voor iedereen toegankelijk. Het kan dus goed voorvallen dat reeds alle beschikbare laadplaatsen zijn ingenomen en je bijgevolg die dag niet kunt laden. Wanneer je wilt overstappen naar een elektrische wagen, is het dus ook vaak aangewezen om te investeren in een laadpaal thuis.
Wanneer je ervoor kiest om thuis te laden, kan je dat doen aan een gewoon huishoudelijk stopcontact of aan een eigen laadpaal thuis. Laden aan een stopcontact lijkt misschien een eenvoudige oplossing, maar is in de praktijk niet altijd even praktisch. Zo is de laadsnelheid van een huishoudelijk stopcontact veel lager en gaat laden via een laadpaal tot wel 10 keer sneller. De meest praktische én voordelige oplossing op lange termijn is daarom om te investeren in een eigen laadpaal of laadstation.
Laadpalen heb je in alle vormen, maten en prijzen. Wij geven je een handig overzicht van waar je zeker op moet letten bij de aankoop van een laadpaal.
Stekker
Starten doen we met de makkelijkste keuze: het type stekker. Tegenwoordig zijn zo goed als alle elektrische wagens uitgerust met een type 2 stekker. Kies daarom ook voor een laadpaal met een type 2 stekker.
Laadvermogen
Het bepalen van het juiste laadvermogen van je laadpaal is iets complexer. Hiervoor is het belangrijk om rekening te houden met de eigenschappen van de elektrische wagen en die van het elektriciteitsnet waarop je woning is aangesloten. Zo kan een elektrische wagen niet op eender welk vermogen laden en kan ook niet eender welke laadpaal op je elektriciteitsnet worden aangesloten.
Laadvermogen van je wagen
Het is verleidelijk om te denken dat een laadpaal met een hoger vermogen je wagen ook automatisch sneller zal opladen. Het is echter belangrijk om het vermogen van je laadpaal volledig af te stemmen op het laadvermogen van je wagen. Om dit duidelijk te maken, gaan we even iets dieper in op de techniek van elektrisch laden.
De batterij van een elektrische auto werkt op basis van gelijkstroom. Het elektriciteitsnetwerk werkt echter met wisselstroom. Opdat de batterij stroom zou kunnen ontvangen van het net, moet de stroom dus eerst omgezet worden. Dit gebeurt door middel van de omvormer die in zo goed als alle elektrische auto’s is ingebouwd.
Om te bepalen welke laadpaal geschikt is, moet je kijken naar de hoeveelheid en het type stroom die de omvormer kan verwerken. Deze eigenschappen zullen bepalen hoe snel je wagen kan laden en kunnen naar gelang het merk en het model sterk verschillen. We zetten de verschillende opties hieronder op een rij:
Stroom |
Fases |
Vermogen (kW) |
---|---|---|
16 A |
1 |
3,7 kW |
16 A |
3 |
11 kW |
32 A |
1 |
7,4 kW |
32 A |
3 |
22 kW |
Als de omvormer in je wagen driefasige stroom kan verwerken van 32 A, dan zal die een maximaal laadvermogen hebben van 22 kW (230 V * 32 A * 3 fasen = 22 080 W of 22 kW). Om je wagen aan een optimale snelheid op te laden, kies je dan ook best voor een laadpaal met die eigenschappen. Kan je wagen echter enkel éénfasige stroom van 16 A verwerken, dan is het een overdreven kost om te investeren in een laadpaal met een vermogen van bijvoorbeeld 22 kW. Je wagen zal er namelijk niet sneller door gaan opladen.
Laadvermogen van je elektrische installatie
Het maximale vermogen van de laadpaal wordt vaak ook beperkt door het elektriciteitsnet waarop je woning is aangesloten. De meeste woningen in België zijn aangesloten op éénfasige stroom. In dat geval is het dan ook niet aangewezen om te investeren in een laadpaal die ook driefasige stroom kan verwerken.
Wil je een 11 kW of 22 kW laadpaal om toch sneller te kunnen laden, dan moet je thuis over een driefasige aansluiting beschikken. Indien dit nog niet aanwezig is in jouw woning, kan je dit in de meeste gevallen wel aanvragen. Dit betekent echter wel een meerkost, omdat de netbeheerder aanpassingen aan je aansluiting moet doen. Het is daarnaast niet altijd mogelijk om over te stappen naar een driefasige aansluiting en het vereist sowieso een volledige herkeuring van je elektrische installatie. Weeg daarom zeker goed af of deze extra kosten de moeite wel waard zijn. Of met andere woorden, of je de hogere laadsnelheid écht nodig hebt.
Laadpaal of laadbox
Hoewel we vaak spreken over een laadpaal, wordt in het overgrote deel gekozen voor een laadbox. In dat geval heb je geen alleenstaande laadpaal, maar een laadstation dat bevestigd wordt op de muur van je woning.
Ongeacht of je nu kiest voor een laadpaal of laadbox, dien je goed na te denken over de plaats waar je het laadstation installeert. Zorg ervoor dat je laadstation te allen tijde goed bereikbaar is met je wagen. Een verlengkabel gebruiken is namelijk absoluut verboden. Denk ook aan de locatie van het laadpunt op de wagen zelf. Vaak is dat vooraan de wagen, maar soms ook achteraan. Hou hier rekening mee zodat je altijd vlot kan blijven parkeren.
Met of zonder kabel
Hoewel je elektrische wagen over een eigen laadkabel beschikt, is het toch aan te raden om voor een laadstation met vaste kabel te kiezen. Dit houdt in dat je laadpaal of laadbox een vaste laadkabel heeft die je niet kan uittrekken. Het grote voordeel van een laadpaal met vaste laadkabel is dat je niet iedere keer je kabel voor onderweg hoeft uit te halen en je thuis makkelijk en snel kan inpluggen.
Kijk hierbij ook zeker naar de lengte van de laadkabel. Sommige fabrikanten gebruiken heel korte laadkabels van zo’n 3 meter, terwijl anderen gebruik maken van lengtes tot wel 8 of 10 meter.
Ons advies
Wanneer je een laadpaal thuis plaatst, wil je uiteraard dat je investering enkele jaren meegaat. Daarom werken we bij Solyd enkel met echte A-merken met jaren ervaring in het vervaardigen en testen van elektrisch materiaal, zoals Mennekes en Schneider. Afhankelijk van je type wagen en type aansluiting zal je een andere laadpaal nodig hebben, maar we geven je alvast ons advies voor het kopen van een laadpaal.
Om te voldoen aan het brede scala van voertuigen en de elektriciteitsnetten kan de Mennekes Amtron Compact laadvermogens van 3,7 kW (16A, 230V) tot 11 kW (16A, 3x400V) aan. Dit is dan ook de meest compatibele en kwalitatieve laadoplossing op de markt. Naast een ruim assortiment Mennekes laadpalen, vind je in het Solyd-assortiment ook premium laadpalen van Schneider. Een voorbeeld hiervan is de Schneider EVlink Wallbox Plus. Dit laadstation is ideaal voor privégebruik, maar kan ook op halfopenbare parkeerplaatsen gebruikt worden dankzij de vergrendelingsfunctie.
Laadpaal installeren
Een laadpaal installeren kan je perfect zelf doen, maar je hebt wel enige voorkennis nodig van elektriciteit. Algemeen moet je voor de plaatsing en opstart van een nieuwe laadpaal of laadbox ongeveer een dagje werk rekenen.
Wanneer je een laadstation wilt plaatsen aan je woning, dan is hierop het AREI van toepassing. Dat wilt zeggen dat je voor de elektrische aansluiting van de laadpaal rekening moet houden met de regels en richtlijnen die in het AREI zijn omschreven.
Allereerst dien je voor een laadpaal een afzonderlijke groep aan te maken in de zekeringkast. Een laadstation moet namelijk absoluut op een apart circuit zitten om het stroomnet in je woning te beschermen tegen overbelasting.
Ieder laadpunt dient ook afzonderlijk beveiligd te worden met een automaat en differentieelschakelaar. Algemeen geldt volgens het AREI dat aardlekschakelaars of differentieelschakelaars in elektrische installaties van huishoudelijke ruimtes van het type A moeten zijn. Deze is echter niet voldoende voor het beveiligen van een laadpunt. In de gelijkrichter of omvormer van een elektrische wagen kan er bij een isolatiefout namelijk DC foutstroom ontstaan. Omdat een differentieelschakelaar van type A niet gemaakt is voor een foutstroom die meer dan 6 mA DC bevat, bestaat de kans dat hij niet zal afschakelen in geval van foutstromen. Daarom is het bij zowel éénfasige als driefasige laadpunten verplicht om beveiligingsmaatregelen te nemen tegen DC-componenten in de foutstroom. De geschikte oplossingen hiervoor zijn de montage van een differentieel type B van maximum 30 mA of een differentieel type A van maximum 30 mA in combinatie met een toestel met 6 mA DC detectie. Die laatste garandeert de uitschakeling van de voeding in geval van DC-componenten met meer dan 6 mA in de foutstroom. Algemeen geldt dat de richtlijnen van de fabrikant van de laadpaal hierin dienen gevolgd worden.
Vervolgens zal je ook een kabel moeten trekken van de zekeringkast naar de laadpaal. Hiervoor gebruik je een gewone XVB kabel. Als je de kabel ook buiten legt, plaats je de XVB kabel eerst in een stijve buis of wachtbuis. De dikte die je nodig hebt, wordt bepaald door de stroomsterkte en de afstand tussen de zekeringkast en de laadpaal. We geven je hieronder opnieuw een handig overzicht.
|
<25m |
25-50m |
>50m |
---|---|---|---|
16A |
2,5mm² |
4mm² |
6mm² |
32A |
6mm² |
6mm² |
10mm² |
Naast de stroomsterkte en de afstand, speelt ook het aantal fasen een belangrijke rol bij het kiezen van de geschikte kabel. Zelfs als je op dit moment een éénfasige stroomaansluiting hebt, raden we aan om alvast bekabeling aan te leggen die geschikt is voor driefasen. Op die manier ben je voorbereid op de toekomst en vermijd je dat je later opnieuw kabels moet leggen wanneer je toch zou overschakelen naar driefasige stroom.
Tot slot kan je nu de geplaatste kabel aansluiten op het laadstation, zoals door de fabrikant is voorgeschreven. Omdat de installatie van een laadpunt wordt gezien als een belangrijke uitbreiding van je elektrische installatie, zal je na het aansluiten ook een bijkomende elektriciteitskeuring moeten aanvragen. Ook hiervoor kan je beroep doen op onze Solyd-specialisten. Van zodra de keurder langs is geweest en een positief advies heeft gegeven, ben ook jij klaar om “groen” te tanken.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over het kopen of plaatsen van een laadpaal? Neem dan zeker contact op met onze Solyd-specialisten. Ze helpen je graag verder!